söndag 26 december 2010

Jul jul, strålande jul!

Ljuvliga jul! Love ya'! Men efter bara (!) två dagars julbord längtar jag infernaliskt efter "vanlig" mat. Igår skulle pappa och jag ha myskväll och vi diskuterade vad vi skulle äta för något (myskväll innefattar automatiskt - så klart - något att äta). Eftersom lunchen bestått av julmat (och otaliga paradisier) var en repris av detta uteslutet trots att de överblivna köttbullarna, prinskorvarna, skinkorna m.m. var många. Vi satt tysta en stund och bara drömde oss iväg. Jag fantiserade bland annat om tacos:

Jag: Pappa, lyssna på det här: tacos... tacos... tacos... med stekta champinjoner, cocktailtomater, minimajs, vitlökssås och allt det där...
Pappa: Aaaa...
Jag: Mmm, ska vi ta det då?
Pappa: Aaaa...
Jag: Det tar ju inte så lång tid att laga. Faktiskt.
Pappa: Neee...

Så det blev kinamat...

Häromdagen var jag för övrigt riktigt huslig av mig. Jag bakade 50 kringlor. Tyckte nog att det var nödvändigt innan mjöl och andra ingredienser började krypa ut ur skafferiet av sig självt. För här ska fan inte slängas något i onödan. Men jag njöt i fulla drag av att få känna mig som en riktig husmor. Jag nynnade omkring i köket, iklädd mitt förkläde och med mjöl på näsan, och tittade fascinerat på min otroligt fula men väl fungerade köksmaskin som ambitiöst blandade min deg. Jag blev påmind om maskinens funktioner då jag hittade dess fantastiska tillbehör: köttkvarn och korvhorn. Jag fick lust att göra egen korv men jag insåg att det måste finnas gränser på galenskaperna. För tillfället fick det duga med 50 kringlor = vuxenpoäng så det räcker åtminstone ett tag framöver.

Det visade sig dock att kringlorna tydligen (för jag har inte smakat dem) var oätliga. Jävel oxå! Där dog all min eventuella framtida huslighetslust.

Men! Livet går vidare! Jag har inte sålt smöret och tappat pengarna och min jul har varit alldeles, alldeles... underbar!

Nu ska jag inta soffläge och inmundiga en oätlig kringla.

Må väl!

Inga kommentarer: