måndag 5 augusti 2013

I'll be prepared for you next time, old man! Oh yeah...

Så jag cyklar harmoniskt hemåt över kullerstenarna i min nya prickiga blus, som fladdrar skönt i vinden. Mina nya ballerinaskor skaver lite men det gör inget - jag är lycklig ändå. För jag har fyndat en glasburk för 15 kr på Emmaus. Och sådana där Shabby Chic-grejer med positiva ord på. Vet inte vart jag ska hänga dem, men någonstans där jag ser dem varje dag, som påminnelse om att jag ska njuta av och tacka för livet och känna kärlek. Mm, det blir bra.


Men, åter till det harmoniska cyklandet där jag känner mig alldeles somrig och lycklig och solen skiner. Vägen jag cyklar på är ganska smal och då det är bygge på gång, blir det ännu smalare. Så jag får cykla mer i mitten av vägen liksom. Bara en liten stund. Men en tillräcklig stund för att hinna bli ilsket tutad på av en arg gubbe i en gammal Volvo som hunnit köra upp bakom mig.

Faktiskt jävligt onödigt, tycker jag.

Skrämd och förnedrad hoppar jag av cykeln och tränger mig in mellan två monstruösa grävfordon. Allt för att gubben ska få komma fram. Han ägnar mig inte en enda blick när han kör förbi. Endast ett ansiktsuttryck av irritation och nonchalans. Jag kan nästan höra hans gubbtjuriga, muttrande tankar och tandgnissel. Sedan blir jag arg. Arg som fan. Jag slår hårt och rejält på cykelplingen och kastar djävulska blickar mot hans bil. Om man ändå vore häxa ibland. Då hade jag trollat dit en punktering minsann och sedan cyklat förbi i min nya, prickiga, fladdriga blus och gett honom en slängkyss i förbifarten och Shabby Chic-hjärtat där det står Njut av livet.

Åh, det är skönt att få vara ond ibland, eller hur? Men nästa gång kommer jag att vara redo, för då har jag skaffat en sån som Jim Carrey har:



Ha! Så det så.

Inga kommentarer: